reklama

list ministrovi školstva

Rozhodla som sa napísať tento otvorený list, pretože ako učiteľka na strednej škole čelím rovnakým problémom ako tisíce ďalších mojich kolegov a veľmi ma zarazil výsledok rokovania Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku so zástupcami Vlády Slovenskej republiky. Myslím si, že povedať, že štát v súčasnosti nemá dosť prostriedkov na 10%-tné zvýšenie platov učiteľov a myslieť si, že tým je celá vec vyriešená, je nielen veľmi povrchné a krátkozraké, ale hlavne kruté - najmä k mládeži Slovenskej republiky. Dúfam, že daný stav nebudú ani učitelia a ostatní zamestnanci škôl, ani rodičia tolerovať, pretože je to nespravodlivé k našim žiakom a deťom a v princípe proti Ústave Slovenskej republiky, podľa ktorej má každé dieťa právo na bezplatné vzdelanie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Vec: Otvorený list Ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Úvodom môjho listu by som chcela váženému pánovi Ministrovi popriať čo najviac pracovných úspechov, lebo od jeho práce a práce jeho asistentov sú závislé aj pracovné úspechy nás učiteľov a vzdelanie a výchova našich žiakov a detí.

Rozhodla som sa napísať tento otvorený list, pretože ako učiteľka na strednej škole čelím rovnakým problémom ako tisíce ďalších mojich kolegov a veľmi ma zarazil výsledok rokovania Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku so zástupcami Vlády Slovenskej republiky. Myslím si, že povedať, že štát v súčastnosti nemá dosť prostriedkov na 10%-tné zvýšenie platov učiteľov a myslieť si, že tým je celá vec vyriešená, je nielen veľmi povrchné a krátkozraké, ale hlavne kruté - najmä k mládeži Slovenskej republiky. Dúfam, že daný stav nebudú ani učitelia a ostatní zamestnanci škôl, ani rodičia tolerovať, pretože je to nespravodlivé k našim žiakom a deťom a v princípe proti Ústave Slovenskej republiky, podľa ktorej má každé dieťa právo na bezplatné vzdelanie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najprv sa vyjadrím k téme - platy učiteľov. Myslím si, že si za svoju prácu - inak veľmi zodpovednú, náročnú a pre spoločnosť kľúčovú - zaslúžim viac ako 500 eur mesačne v čistom. Pre deti organizujem výlety, divadelné predstavenia, zapájame sa do rôznych environmentálnych úloh, organizujeme na škole súťaž v cudzích jazykov a olympiádu v cudzích jazykoch - ale čo je najdôležitejšie - hlavne vzdelávame, a čo je oveľa osudovejšie vychovávame, našich žiakov.

Mám svoju prácu veľmi rada, ale ak ma neuživí, budem sa musieť poobzerať po inej sfére, čo by som však veľmi nerada.

Myslím si, že oveľa efektívnejšie ako začať zjednávať podmienky - ak chcú odborári 10%, my navrhneme 5 (ešte aj to nie priamo na platy), by bolo začať rozmýšľať, či sa peniaze v systéme slovenského školstva proste netratia tam, kde nemajú. Mám pocit, že teoreticky vláda naleje do Ministerstva školstva, športu, výchovy a výskumu veľkú sumu peňazí, ale kým tie pritečú až na účet škôl, prejdú mnohými rukami a to na Slovensku bohužiaľ nie je konštruktívne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu by som sa možno odvážila navrhnúť riešenie. Podľa môjho názoru by sa mohli zrušiť mnohé inštitúcie, ktoré sa na vzdelávaní spolupodieľajú a z rôznych Metodických centier, Štátneho inštitútu odborného vzdelávania, Národného ústavu certifikovaných meraní, Štátneho pedagogického ústavu, Ústav informácií a prognóz školstva, a ďalších pedagogických inštitúcií by sa mohla vytvoriť jedna ucelená inštitúcia, ktorá by dávala školám jasné a jednoznačné informácie o novinkách v školstve. Súčasná spleť mnohých nariadení, pedagogicko-informačných pokynov, vyhlášok a pod. môže občas vyznieť trocha kontraproduktívne a mätúco.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Verím, že zjednotením mnohých pedagogických inštitúcií do jednej by sa zjednodušila administratíva na školách, urýchlil by sa proces zmien, a v neposlednom rade, podľa môjho ekonomického vzdelania, by sa ušetrilo nemálo finančných prostriedkov, ktoré by sa ďalej mohli použiť na platy učiteľov, učebnice pre žiakov a rôzne pomôcky, ktoré nám pri výučbe tak veľmi chýbajú.

Ďaľšie miesto, kde by sa dali získať peniaze na platy učiteľov, sú napríklad už len také - už aj medializované - notebooky pre členov parlamentu. Myslím si, že sú to práve oni, ktorí si môžu dovoliť kúpiť si vlastné notebooky. Mne, keď som nastupovala na miesto lektorky v jazykovej škole, notebook od mojej bývalej zamestnávateľky darovaný nebol. Zabezpečila som si ho na vlastné náklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto sú len dva spôsoby, ktoré ma napadli po 10 minutách uvažovania. Ale ak by ste mi, vážený pán minister, dovolili nazrieť do príjmov a výdavkov, ktoré sa v oblasti slovenského školstva v priebehu roka uskutočnia, verím, že aj napriek svojim v podstate len 7 ročným skúsenostiam v školstve, by som snáď bola schopná nájsť rezervu nielen 5 percent, ale možno aj viac. A o využití týchto finančných prostriedkov by mohli rozhodovaťzástupcovia priamo z praxe - čiže zo škôl.

Na záver by som chcela vyjadriť hlbokú vieru v to, že sa slovenské školstvo už konečne pohne dopredu, k čomu mu môžu veľkou mierou pomôcť kvalitní učitelia, majstri odborného výcviku, a ďalší nepedagogickí zamestnanci, ktorí sa svojej práci môžu venovať naplno len v prípade, že ju majú adekvátne zaplatenú.

S hlbokou úctou k Vašej doterajšej práci, ktorá - ako všetci dúfame - už čoskoro prinesie želané výsledky, Vám prajem príjemný deň a pôsobenie vo Vašej nesmierne dôležitej a zodpovednej funkcii.

Tešíme sa na Vaše ďalšie návrhy na riešenie problémov v školstve, ktorých je v súčasnej dobe bohužiaľ nemálo.

Mgr. Monika Járošiová

učiteľka angličtiny na strednej odbornej škole

V Šali, dňa 5.11.2012

Monika Jarosiova

Monika Jarosiova

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Monika Járošiová, učiteľka angličtiny na strednej škole, snažím sa žiť ekologicky a ak je to možné, snažím sa zapájať do diania v mojom meste - Šaľa. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu